Currency converter
All news
News Search Topics
Use filter
You can filter your feed,
by choosing only interesting

No anti-Russian conspiracy among IAAF Council members — ARAF chief

March 10, 2016, 18:54 UTC+3

The talk is on how to protect ‘clean’ athletes. This was discussed today and this sets us for an optimistic mood, ARAF chief Mikhail Butov said

1 pages in this article
Secretary-General of the All-Russia Athletics Federation (ARAF) Mikhail Butov

Secretary-General of the All-Russia Athletics Federation (ARAF) Mikhail Butov

© Alexandra Mudrats/ITAR-TASS

MONACO, March 10. /TASS/. There is no anti-Russian conspiracy among members of the International Association of Athletics Federations (IAAF), Secretary-General of the All-Russia Athletics Federation (ARAF) Mikhail Butov said Thursday.

"I don’t think there are any groups who are for or against Russia. The talk is on how to protect ‘clean’ athletes. This was discussed today and this sets us for an optimistic mood," Butov told journalists. "Everyone agrees with us that clean athletes should be protected. This is positive."

German television channel ARD reporter Hajo Seppelt, in his third documentary Doping Top Secret: Russia’s Red Herrings, which was shown in the early hours of Monday, March 7, doubted that Russia had undertaken recently any major steps to fight doping use. He presented data, which in his view prove that Russian athletics had not launched fully the process of self-purification.

The ARAF chief said the IAAF Council "in all seriousness" perceived the third documentary.

"We will speak to [IAAF Inspection Team chief] Andersen tomorrow. He is a well-balanced person to separate facts from guesses. We treated the film with all seriousness. Some facts were immediately taken for a check. Any facts from media will be investigated and measures will be taken if they prove to be true. Moscow is already working," he said.

ARD documentaries

In December 2014, ARD aired Seppelt’s first documentary on alleged doping abuse in Russian sports. The documentary, entitled Geheimsache Doping (Secret Doping Case), claimed that Russian athletes systematically took banned substances on instructions from their coaches.

Last August, ARD and Seppelt came up releasing another documentary "Doping - Top Secret: The Shadowy World of Athletics." The film claimed that ARD and British newspaper The Sunday Times had obtained a leaked database belonging to the International Association of Athletics Federations (IAAF), which contained more than 12,000 blood tests from around 5,000 athletes in the years 2001 to 2012.

ARD further alleged that a third of medals (146, including 55 golds) in endurance events at the Olympics and World Championships between 2001 and 2012 were won by athletes who have recorded suspicious tests but none of these athletes have been stripped of their medals.

The series of German documentaries prompted a reaction from the World Anti-Doping Agency (WADA), which ruled early last year to set up an independent body to investigate the issue.

WADA’s Independent Commission handled the investigation and subsequently published last November results of its probe into the activities of the ARAF (the All-Russia Athletics Federation), the Moscow anti-doping laboratory, the RUSADA (Russian Anti-Doping Agency) and the Russian Sports Ministry.

The commission accused certain athletes and sports officials of doping abuse and involvement in other activities related to violations of international regulations on performance enhancing substances.

RUSADA and the Moscow anti-doping laboratory subsequently suspended their activities, while WADA’s Board of Founders approved the decision of the agency’s Independent Committee that RUSADA did not comply with the Code of the international anti-doping organization.

The IAAF said at its Council meeting in November 2015 that a report prepared by the ARAF on the struggle against doping was unsatisfactory and decided by a majority of votes to suspend Russia’s membership in the international athletics association.

International and Russian sports experts had repeatedly voiced their assumptions that it was highly possible for Russian national athletics teams to be suspended from the Summer Olympic Games in Brazil this year.

RUSADA chief considers defamation lawsuit against Seppelt

Acting Director General of RUSADA Anna Antseliovich told TASS Wednesday she is considering filing a business defamation lawsuit against Seppelt.

"I consider filing a lawsuit against Seppelt on protection of my reputation," Antseliovich said.

"But at first I want specialists in that sphere of law to closely study all available materials and assess judicial prospects of a possible lawsuit. So I can’t say now exactly yet that the lawsuit will be filed," she said.

Seppelt claimed Antseliovich notified athletes in advance when samples will be taken. Seppelt also claimed he has an audio recording of the current RUSADA chief’s conversation with a track and field athlete. Antseliovich’s voice in the film is not heard - the text is read by a female voice in German.

"Seppelt has no grounds to accuse RUSADA," Antseliovich said. "All the more so as he already had information that the WADA commission long ago got comprehensive answers to all questions posed in a regular documentary. But he keeps discussing all that again, so we are considering the possibility to sue that journalist.".

Show more
In other media
Partner News